sekce Vědy a výzkumu

Jak zloději ospravedlňují krádeže u samoobslužných pokladen supermarketu

Výzkum

.

Předpokládá se, že počet samoobslužných terminálů po celém světě poroste, zejména když v roce 2019 převýšil hranici 300 000 s tím, že některé obchody se dokonce staly plně samoobslužnými. Pro některé zákazníky supermarketů je však odstranění prodavačů v obchodech zelenou pro nečestné chování.

Na základě výzkumu v této oblasti je používána zkratka, která popisuje lidi, kteří kradou nebo si dávají tučnou slevu na samoobslužných pokladnách: "čorkař" - nebo zdánlivě dobře míněné figury, kteří se zabývají rutinními krádežemi v obchodě. Maloobchodní průmysl to stojí miliardy ročně.

Zákazníci jsou nyní relativně autonomní při vychystávání, platbě a balení zboží, které si přejí koupit, ale důvěřovat jim, že zpracují čestnou a správnou transakci, není bez problémů. Průzkum obchodní viktimizace zjistil, že u supermarketů se samoobslužnými pokladnami je výrazně vyšší pravděpodobnost krádeží v obchodech (86 %) než u supermarketů bez takových zařízení (52 %).

Mrkvový trik

Před několika lety jeden z hlavních supermarketů v Austrálii zjistil, že prodal více mrkve, než kdy měl na skladě. Zmateni tímto vývojem se podívali do svých zásob a zjistili, že v některých případech jednotliví zákazníci zřejmě kupovali 18 kg mrkve najednou. Bohužel to nebyl náhlý přechod na zdravé stravování nebo touha zvýšit příjem vitamínu C, bylo to rané znamení nového typu zloděje. Jinak poctiví nakupující používali samoobslužnou pokladnu k transakcím s dražšími předměty – typicky avokádem – a dávali je jako mrkev. Toto chování se stalo národní epidemií natolik, že policie zahájila zásah konkrétně proti krádeži AVO u u samoobslužné pokladny.

Ve Velké Británii průzkumy odhalily podobné problémy - každý pátý nakupující přiznává, že pravidelně krade při používání samoobslužné pokladny, přibližně 15 liber měsíčně (cca 450 Kč), což každý rok činí ohromující položky v hodnotě téměř 50 miliard Kč. Ve skutečnosti to, do jaké míry se to normalizovalo, vedlo některé k tomu, že stroje samy o sobě jsou krinoogenní a mění jinak poctivé zákazníky v "národ zlodějů".

Samoobslužné stroje lze zmanipulovat mnoha různými způsoby. Mezi další techniky patří zakrytí čárového kódu při napodobování pohybu skenování, stohování položek dohromady tak, aby byly skenovány pouze spodní, skenování položek, ale ne placení, nebo jen částečné placení, nebo zadání nesprávného množství volných položek.

Typologie "čorkařů"

Ve výzkumu analyzujícím průzkumy na toto téma a na to, co lidé přiznávají, byly čorkaři rozděleni do čtyř hlavních skupin.

1. Náhodné

Mnoho "čorkařů" tvrdí, že původně ukradli náhodou, ale když si uvědomili, jak snadné to bylo, stalo se pravidelným zvykem. V průzkumu VoucherCodesPro z roku 2014 vyplývá 57% z těch, kteří se přiznali ke krádeži při používání samoskenovacích strojů, tvrdilo, že nejprve ukradli zboží náhodou nebo proto, že nemohli získat položku ke skenování. Ti, kteří nejsou zadrženi nebo potrestáni, pravděpodobně zrevidují své posouzení rizik a budou pokračovat v páchání trestných činů, čímž vytvoří symbiotickou spirálu stupňující se kriminality.

2. Přepínání

Arašídy jsou levnější než piniové oříšky, rajčata na vaření jsou levnější než rajčata z révy vinné a mrkev je samozřejmě levnější než většina ostatních druhů ovoce a zeleniny. Mnozí zákazníci si to uvědomují a přepínají štítky nebo záměrně zadávají jinou položku na volné produkty. Pachatelé tohoto druhu "slevové krádeže" nemusí nutně považovat své činy za krádež. Spíše je toto chování vnímáno jako "podvádění" systému spíše než krádež – nebo jak tvrdím, způsob" "gamifikace" jinak světské rutiny.

3. Kompenzace

Samoobslužná služba obvykle vede k menšímu počtu zaměstnanců a větším ziskům pro maloobchodníka, což pro některé "čorkaře" ospravedlňuje jejich krádež. Někteří zákazníci se domnívají, že by měli být "odškodněni" za to, že museli své nákupy zpracovávat sami, když dříve by za to někdo dostal zaplaceno - stojí to odhadem 25 Kč a celkově tedy mohou být ztráty způsobené krádeží zákazníků levnější než náklady na placení pokladních.

Existují také ideologické motivace: zvlášť vůči rostoucí automatizaci pracovních míst a nadvláda velkých supermarketů nad malými komunitními podniky. Je těžké zjistit, zda tato skupina skutečně považuje krádež v obchodech za politický akt, nebo zda jim to umožňuje i nadále vnímat sebe jako čestné a morální jedince.

4. Podrážděný nebo frustrovaný

"Neočekávaná položka v oblasti pytlování" oznamuje stroj obviněním, když se rozsvítí červené blikající světlo. Možná není překvapením, že samoobslužná pokladna je nyní považována za jednu z nejvíce dráždivých vlastností moderního života. Ti, kteří kradou frustrací, věří, že je to ospravedlnitelné v reakci na jejich zkušenosti v obchodě a čerpají z řady výmluv nebo z toho, co je v kriminologické řeči známé jako "techniky neutralizace". Odůvodnění často zahrnují: "položka neskenovala", "čárový kód byl poškozen" a "nemohl jsem najít správné ovoce nebo zeleninu". Je obtížné zjistit, zda zákazník původně zamýšlel zaplatit za položku nebo zda samoobslužný check-out využil jako osoba mezi mnoha zloději.

Potěšení-hledání krádeže v obchodě

Ne všechny zločiny jsou racionální nebo motivované penězi. Některé maloobchodní zločiny jsou páchány z více viscerálních důvodů, jako jsou ozbrojení lupiči, kteří dostanou odvahu z adrenalinu, síly a kontroly, i když je zisk minimální. Uznání toho, že přestupek může být příjemný, poskytuje určité pochopení toho, proč krádeže v obchodech nejsou pouze ochranou ekonomicky a sociálně znevýhodněných skupin, které kradou za účelem obživy.

V roce 2016 byl koncept amazonského obchodu Go představen s přístupem k nakupování "Just Walk Out" s použitím stejného typu technologie umělé inteligence, která se používá v samořiditelných automobilech, aby se eliminovala potřeba pokladen. Vzhledem k tomu, že skutečně plynulý a autonomní nákupní zážitek se zdá být dalším krokem v maloobchodě, doplněný biometrií, jako je rozpoznávání obličeje a umělé inteligence, pouze čas ukáže, jaké nové techniky budou "čorkaři" vyvíjet.

Zdroj: Emmeline Taylorová, Redakce Právnické akademie

PRÁVNICKÁ AKADEMIE

.

Oznámení o nediskriminaci: Zásady Právnické akademie zakazují diskriminaci jakéhokoli jednotlivce na základě rasy, barvy pleti, náboženství, pohlaví, věku, národního původu, tělesného nebo duševního postižení, sexuální orientace, genderové identity, genetické informace, těhotenství nebo stavu souvisejícího s těhotenstvím nebo z důvodu rodinného, rodičovského nebo seniorského statusu a jedná v souladu se všemi platnými zákony.

(Visited 644 times, 1 visits today)